Pages

Wednesday, September 15, 2010

Ucapan Hari ‘Eid al-fitr dan Selamat Menyambut Peperiksaan.

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh, yang saya hormati Penasihat Persatuan Khalifah Muda, Ustaz Abdul Razak Abdul Mutallib, Presiden Persatuan Perwakilan Pelajar Kolej Islam Antarabangsa, Nor Muhammad Syafiq bin Sulaiman, Para Perwakilan Pelajar, Ahli Lembaga Presiden Kolej Islam Antarabangsa, Ahli Majlis Tertinggi, Ahli Jawatankuasa Persatuan Khalifah Muda, ahli-ahli kelab serta sahabat yang saya kasihi sekalian.

Alhamdulillah kita panjatkan kesyukuran diatas inayah dan rahmatNya yang tidak terhingga kita bisa lagi bernafas dan meneruskan perjuangan sebagai khalifah di muka bumi dan menjalani hidup yang bahagia dibawah rahmat dan kasih sayangNya.

Beberapa minggu yang lalu kita telah menyambut kedatangan Syawal dengan jiwa kemenangan dan meninggalkan Ramadhan bulan pengislahan bulan kerahmatan. Perginya Ramadhan dan hadirnya Syawal menunjukkan masa yang pantas berlalu tanpa perlu kita menggerakkannya, tanpa perlu kita menciptakannya, bergeraknya ia mengikut Sunnahtullah yang telah ditetapkan oleh Allah Azza Wa Jalla. Bulan Ramadhan yang menjadi landasan bagi yang beriman untuk melakukan islah dan perubahan kearah lebih baik sebelum menempuh ‘peperangan’ yang mendatang. Bulan dimana hamba mendambakan Rabbnya dalam menggapai hidayah dan rahmat sebagai bekal dalam mencari keredhaan Yang Menciptakan segalanya.

Kemudian berjuanglah para khalifah sekalian dengan bekal-bekal keimanan yang dikumpulkan dalam bulan Ramadhan dan diperjuangkan dengan penuh komited dan ketekadan serta niat yang tulus dan luhur untuk mencari keredhaan Tuhannya. Ujian yang mendatang menguji niat dan kekuatan seseorang dalam mencari redha Tuhannya yang ternyata sukar dan mencabar. Bukanlah ia semata-mata untuk menguji hambaNya tetapi ia menjadi ladasan kepada hamba-hamba untuk terus mendampingi dengan lebih dekat dan akrab pada TuhanNya, walau sepahit dalam menggapai redhaNya. Jiwa yang luhur dan tulus bisa terus mengorak langkah dalam menggapai keredhaan Tuhannya.

Dan didalam menggapai keredhaanNya bukanlah semata-mata diatas dengan bersujud rukuk tanpa henti sehingga menafikan keperluan dalam kehidupan duniawi yang sepertinya penting sebagai tenaga dan upaya untuk terus berjuang dalam mencari dan menggapai keredhaanNya. Islam mengajar dan mendidik hambaNya untuk menjadikan dunia sebagai alat untuk mencapai kebahagiaan di negeri Akhirat bersama Tuhan yang menciptakan. Dengan menjadikan ‘mati’ sebagai landasan untuk menemui Tuhan dengan penuh rahmat, bisa sahaja menjadikan seseorang hamba seorang yang produktif dan maju, apabila memikirkan tidak ada ruang lagi untuk menyalurkan masa di dunia kepada sesuatu yang sia-sia, tetapi menggunakan setiap saat, minit bahkan setiap detik untuk menjadi abid yang produktif dengan kesempurnaan iman untuk mencapai kehidupan yang bahagia selama-lamanya di akhirat kelak.

Maka bagi para mahasiswa,bukanlah semata-mata dengan mensasarkan gred yang tinggi, bisa menjadikan individu itu seseorang yang berjaya, tetapi dengan keimanan dan jiwa kehambaan yang suci dan luhur serta niat yang ikhlas untuk mencapai kejayaan hanya demi Allah. Dan bukanlah semata-mata dengan menuntut ilmu itu untuk berjaya mencapai gred yang cemerlang, tetapi menggunakan ilmu yang dituntut untuk disumbangkan kepada umat supaya dapat memaju dan membangunkan umat dengan pencapaian yang cemerlang di dunia dan bangkit di akhirat sebagai umat yang diberkati dan dihormati. Maka penekanan terhadap mencapai kecemerlangan dalam akademik itu penting tanpa mengorbankan mana-mana aspek kayu ukur dan asas yang jelas, mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan itu penting dan menggunakan ilmu untuk kemajuan umat juga adalah penting.

Akhir kata, marilah menggapai hidup yang bahagia di akhirat dengan menjadikan hidup di dunia medan untuk berjuang mencari keredhaan dan rahmat, marilah bergerak menjadi mukmin yang produktif yang terus tekad untuk mencapai kesempurnaan iman. Maka dengan ini, moga terus tekad dan istiqamah dalam pengislahan diri dan moga berjaya dalam peperiksaan yang mendatang. Salam Ukhuwah Salam Perjuangan.


Muhammad Ridhuan Abdul Malik

Presiden Caliph Youth Society(CYS).

No comments:

Post a Comment